Democratic Underground Latest Greatest Lobby Journals Search Options Help Login
Google

Norwegian Newpaper gets its hands on WikiLeaks cables (All 250,000)

Printer-friendly format Printer-friendly format
Printer-friendly format Email this thread to a friend
Printer-friendly format Bookmark this thread
This topic is archived.
Home » Discuss » Latest Breaking News Donate to DU
 
IScreamSundays Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:26 PM
Original message
Norwegian Newpaper gets its hands on WikiLeaks cables (All 250,000)
Source: Herald Sun

A NORWEGIAN Norwegian newspaper confirmed today that it had gotten hold of the entire file of more than 250,000 secret US embassy cables first leaked to WikiLeaks.

Norway's main business newspaper Dagens Naerings reported that Oslo-based Aftenposten became the only media organization in the world to gain direct access to all the documents. It allows them to dodge WikiLeaks' current strategy of drip-feeding the cables to preferred partners The New York Times, The Guardian, Der Spiegel and El Pais.

WikiLeaks has so far chosen to publish fewer than two thousand of the 251,287 cables. But its tight control on the release of further documents has been undermined by the Norwegian leak.

Aftenposten news editor Ole Erik Almlid told Dagens Naerings: "We're free to do what we want with these documents We're free to publish the documents or not publish the documents, we can publish on the internet or on paper. We are handling these documents just like all other journalistic material to which we have gained access."

Read more: http://www.heraldsun.com.au/news/breaking-news/norwegia...
Printer Friendly | Permalink |  | Top
Turborama Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:32 PM
Response to Original message
1. So... WikiLeaks has a leak?
The winner of "The Most Ironic Thing To Happen In 2010"?
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
JackRiddler Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:34 PM
Response to Reply #1
4. Not really.
Ironic, I mean. I think everyone involved understands that this sort of thing is inevitable.

I'd think it more likely the Norwegians got it from one of the papers.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Turborama Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:36 PM
Response to Reply #4
8. The papers don't have it, that's the point
WikiLeaks have been holding their cards really close to their chest on this one and have been drip feeding the papers with cables. It can only have come from someone at WikiLeaks.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Luminous Animal Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:44 PM
Response to Reply #8
9. People keep saying that the papers don't have the cables even though the papers say they do.
"The US embassy cables
Editor's note: publishing the cables

In a third such exercise, WikiLeaks has given the Guardian prior access to around 250,000 state department cables

The articles published today and over coming weeks are drawn from US state department cables which were sent earlier this year to WikiLeaks, an organisation devoted to exposing secrets of all kinds. The Guardian is one of five publications around the world which has had prior access to the material around 250,000 cables in all on condition that we observed common deadlines over the timings of release. The others are the New York Times, Le Monde, El Pas and Der Spiegel."

http://www.guardian.co.uk/world/2010/nov/28/editors-not...

The NY Times received access to all 250,000+ cables via the Guardian.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Turborama Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:56 PM
Response to Reply #9
10. "Prior access"
If it's unlimited access and they can copy all 251,287 and do what they like with them then I retract what I said.

If it's limited and restricted access, then the fact remains that WikiLeaks are drip feeding them.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
JackRiddler Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 04:43 PM
Response to Reply #10
23. Well, if Wikileaks at any point gave them access to all 251,287...
no matter under what conditions, this amounts (inevitably, if not immediately) to a full release.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Turborama Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Thu Dec-23-10 11:46 AM
Response to Reply #23
30. Actually, the conditions are relevant
As can be seen with the "Insurance" file, those guys are geniuses at encryption.

They can heavily restrict the manner the "prior access" was given. They do not say they have taken ownership of them, they have just had "prior access". It is an important distinction.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Ruperto31 Donating Member (250 posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 03:25 PM
Response to Reply #9
22.  "...on condition that we observed common deadlines over the timings of release."
That's the point that everyone in this thread seems to be missing. The Norwegian newspaper is not a party to this deal between Wikileaks and the Guardian and other selected newspapers. So the paper can undermine the dramatic effect of slow release building to a climax, by releasing the juiciest stuff in a big bang. Then, after a few news cycles, readers will yawn and ask, "What else is new?"
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
girl gone mad Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 04:58 PM
Response to Reply #22
24. I think you are misunderstanding the condition.
According to the New York Times, this agreement was made "to avoid a stampede that would make for sloppy journalism and increase the risk of publishing something dangerous", and to allow the government more time to make redactions, not to create extra drama and anticipation.

Why is it necessary to impugn Wikileaks by implying their motivation for a timed release is entirely self-promotional? Yet you infer that this Norwegian paper has wholly pure intentions and would not be compelled to profit from their cache - perhaps even putting this desire to profit above the safety of individuals named in these cables - unlike Wikileaks' more cautious approach?

Please. Pure naivety on your part.

Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Arctic Dave Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:15 PM
Response to Reply #1
14. Or very smart on WL part.
If they post anything will the US indict the for espionage?
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
24601 Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:36 PM
Response to Reply #14
18. You don't need to indict for espionage - any original charges or
potential charges don't have to be related to follow-on aspects like obstruction of justice or even lying while not even under oath. In fact, there is a recent case with a March 2007 conviction that proves this point precisely.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scooter_Libby
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
JackRiddler Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:32 PM
Response to Original message
2. Mistake in story: NYT is not a Wikileaks partner.
They got access through The Guardian and have produced by far the most spun coverage of the less than 100 cables they cherry-picked, aiming for a parallel universe where Iran is not just the target for the next aggressive war but a dire threat and the US spy corps, erm, diplomats are all doing the Lord's work.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Turborama Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:34 PM
Response to Reply #2
5. Yes, and the NYT did not link to any of the cables or Guardian articles
The NYT's coverage isn't worth the bandwidth it's being transmitted on.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
kgnu_fan Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:19 PM
Response to Reply #2
15. NYT is a Wikileaks partner, just a weak and coward one... that is all
I hope they grow some tough bones....
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Wickerman Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:33 PM
Response to Original message
3. "We are handling these documents like all other journalistic material to which we have access to"
says it all, I believe.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Blue Owl Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:34 PM
Response to Original message
6. Norwegian Newspaper Suspended Following Sudden Rape Charge
Tomorrow's headline?
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Blue_Tires Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 01:34 PM
Response to Original message
7. Can't wait to see what's in them....
and here's hoping Wikileaks drops that bank bomb sooner rather than later...
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
kgnu_fan Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:01 PM
Response to Original message
11. All partner newspapers do have all 250K cables but they are working through cables carefully and
Edited on Wed Dec-22-10 02:12 PM by kgnu_fan
Wikileaks is publishing what has been published by those partners on their own site. In another words, Wikileaks itself is not dictating what will be published by partners newspapers, therefore readers can judge which newspapers are doing better job etc. At least that is how I understand their original arrangements. Original newspapers were imposed on "embargo" agreement until the certain date...

Now a Norwegian newspaper outside of the original "partnership" getting the access to it all...it is an interesting development because Wikileaks is not going to be carrying all the weight. Wikileaks may be adding more newspaper outlet collaborators for the future release... Interesting.....
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Turborama Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:07 PM
Response to Reply #11
12. They have "access" to them, apparently
However, we don't know how restricted that "access" is.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
kgnu_fan Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:14 PM
Response to Reply #12
13. I think this new "partner" has recieved the same access as previous partners.
More newspapers maybe added to this configuration of "world journalism of facts and evidence".
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
girl gone mad Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:22 PM
Response to Reply #12
16. Yes we do.
Edited on Wed Dec-22-10 02:24 PM by girl gone mad
http://www.technologyreview.com/computing/26875/?p1=Mst...

What news organizations have access to the diplomatic cables and how did they get them?

According to the Associated Press, Wikileaks gave four news organizations (Le Monde, El Pais, The Guardian and Der Spiegel) all 251,287 classified documents before anything was released to the public. The Guardian subsequently shared its trove with The New York Times.

So have all 251,287 documents been released to the public?

No. Each of the five news organizations is hosting the text of at least some of the documents in various forms with or without the relevant metadata (country of origin, classification level, reference ID). The Guardian and Der Spiegel have performed analyses of the metadata of the entire trove, excluding the body text. The Guardian's analysis is available for download from its website.

Wikileaks itself has released (as of December 7, 2010) 960 documents out of the total 251,287. The Associated Press has reported that Wikileaks is only releasing cables in coordination with the actions of the five selected news organizations. Julian Assange made similar statements in an interview with Guardian readers on December 3, 2010. Cables are being released daily as the five news organizations publish articles related to the content.

Is each of the five news organizations hosting all the documents that Wikileaks has released?

No. Each of the five news organizations hosts a different selection of the released documents, in different forms, which may or may not overlap. It's not clear how much they're coordinating on releasing new documents, since each appears to have a full set and normally newspapers would be eager to scoop one another.

How are the five news organizations releasing the cables?

Le Monde has created an application, developed in conjunction with Linkfluence, that hosts the searchable text of several hundred cables. The text can be searched by the sender (country of origin, office or official), date range, persons of interest cited in the docs, classification status, or any combination of the above. Only the untranslated, English text of the cables can be accessed and cut-and-paste is not available.

El Pais offers access to more than 200 cables, available in the original English or in Spanish translation, searchable by country of origin and key terms and subjects (such as "Google and China"). These searches also return El Pais articles written on a given subject, often placed ahead of the cables in the search listings. The paper also offers a "How to read a diplomatic cable" feature, explaining what all the abbreviations and technical verbiage mean in plain speak, posted on November 28, 2010.

The Guardian offers the cable data in several forms: It has performed an analysis of metadata of the entire 251,287-document trove, and made it available in several forms (spreadsheets hosted on Google Docs and in downloadable form) as well as infographics.



The Norwegian paper now has the same information that Le Monde, El Pais, The Guardian, Der Spiegel and the New York Times have. I doubt they know what to do with it on their own.

Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Turborama Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:32 PM
Response to Reply #16
17. Thanks for that
Edited on Wed Dec-22-10 02:33 PM by Turborama
The last paragraph about the Guardian says:

"It has performed an analysis of metadata of the entire 251,287-document trove, and made it available in several forms (spreadsheets hosted on Google Docs and in downloadable form) as well as infographics."

That makes it sound like we can download everything from The Guardian's site, which of course we can't.

Also, "each appears to have a full set" isn't actually verification that they do.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
Poll_Blind Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 02:44 PM
Response to Original message
19. Per a letter sent by the U.S. govt. to WikiLeaks, I was under the impression that ALL...
...participating newspapers (NYT, El Pais, Der Speigel, Le Monde, The Guardian) had access to all the cables, unencrypted and unredacted. The letter the U.S. govt. sent (sorry don't have a copy but it was posted to DU and I commented on this aspect of it at the time) specifically states that interviews with NYT, The Guardian, and Der Spiegel confirm that they have access to the full set.

Sorry I can't bring up the letter at the moment, but that's what it appeared to indicate.

PB
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
bengalherder Donating Member (718 posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 03:06 PM
Response to Original message
20. More likely to be a leak at one of the publishing papers.
Perhaps some of that Norweigan-Swedish rivalry going on.

Perhaps a brilliant move by wikileaks to clear the table for the second course: BoA.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
freshwest Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 03:19 PM
Response to Original message
21. tusen takk
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
glinda Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 05:09 PM
Response to Original message
25. I am confused. This is weird.
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
bemildred Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Wed Dec-22-10 05:40 PM
Response to Reply #25
26. No, the OP is confused, or somebody is confused, but it's not you. nt
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
mudplanet Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Thu Dec-23-10 08:03 AM
Response to Original message
27. 
Source: Raw Story

Less than 1 percent of the whole 250,000 cable archive has been released, to date.

But that may be about to change.

An editor with Aftenposten, a news service in Norway, told Dagens Naerings, the country's main business newspaper, that they'd come into possession of the complete archive, according to late-breaking reports Wednesday afternoon.

"We're free to do what we want with these documents,"

Read more: http://www.rawstory.com/rs/2010/12/leaks-leaked-norway-... /



Hopefully, some good stuff on banks
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
dipsydoodle Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Thu Dec-23-10 08:03 AM
Response to Reply #27
28. Duplicate LBN
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
lunatica Donating Member (1000+ posts) Send PM | Profile | Ignore Thu Dec-23-10 10:53 AM
Response to Original message
29. My question is how did they get this access?
Right off the bat they're holding something back. Is that some kind of new journalistic integrity there?
Printer Friendly | Permalink |  | Top
 
DU AdBot (1000+ posts) Click to send private message to this author Click to view 
this author's profile Click to add 
this author to your buddy list Click to add 
this author to your Ignore list Sat Dec 07th 2019, 09:19 PM
Response to Original message
Advertisements [?]
 Top

Home » Discuss » Latest Breaking News Donate to DU

Powered by DCForum+ Version 1.1 Copyright 1997-2002 DCScripts.com
Software has been extensively modified by the DU administrators


Important Notices: By participating on this discussion board, visitors agree to abide by the rules outlined on our Rules page. Messages posted on the Democratic Underground Discussion Forums are the opinions of the individuals who post them, and do not necessarily represent the opinions of Democratic Underground, LLC.

Home  |  Discussion Forums  |  Journals |  Store  |  Donate

About DU  |  Contact Us  |  Privacy Policy

Got a message for Democratic Underground? Click here to send us a message.

© 2001 - 2011 Democratic Underground, LLC