Welcome to DU! The truly grassroots left-of-center political community where regular people, not algorithms, drive the discussions and set the standards. Join the community: Create a free account Support DU (and get rid of ads!): Become a Star Member

Judi Lynn

Judi Lynn's Journal
Judi Lynn's Journal
July 25, 2013

Carter Center Explodes Myths About TV News Media in Venezuela without even trying to

Carter Center Explodes Myths About TV News Media in Venezuela – without even trying to
By Joe Emersberger at Jul 25, 2013

A few weeks ago, former US president Jimmy Carters’ group came out with a report on Venezuela’s presidential elections in April. Here is a crucial excerpt from the summary:

A Carter Center television monitoring exercise from March 28-April 16 showed that state television station VTV broadcast more electoral coverage (excluding paid campaign ads) than the three largest private television stations combined. In the total coverage monitored, the Maduro campaign received 57 percent of the coverage of all outlets monitored, the Capriles campaign 34 percent, and the National Election Council (CNE) 9 percent.

The polarization of Venezuelan media is reflected in the breakdowns of coverage and the tone of coverage. In the private television stations, Capriles received nearly three-quarters of the coverage, though two of those stations provided an equilibrium between the two candidates while news channel Globovisión, which provided by far the most electoral coverage, devoted most of it to Capriles. On the contrary, on state station VTV, Maduro received 90 percent of the coverage time. The difference in tone of coverage was also striking: Maduro received 91 percent positive coverage in state media, but only 28 percent positive coverage in private media; Capriles received zero percent positive coverage in state media, and 60% positive coverage in the private media.

The main body of the report adds that

Venevisión as the undisputed national leader for news, with an average of 35 percent of the market. It is followed by the public channel Venezolana de Televisión, with 25 percent, and Televen and Globovisión, in third and fourth place, with 22 and 15 percent, respectively.

The main body of the report also clarifies that the 57% to 34% advantage it found for Maduro was based on minutes of coverage on the networks monitored. However, by the Carter Center’s own estimate, the audience share of the private media’s TV news coverage is nearly three times as large as the state media’s (72% to 25%). Accounting for audience share eliminates any advantage for Maduro on TV. How does that compare with the USA, where the media routinely denounces a “crackdown on free expression” in Venezuela?


Profile Information

Member since: 2002
Number of posts: 159,211

Journal Entries

Latest Discussions»Judi Lynn's Journal