HomeLatest ThreadsGreatest ThreadsForums & GroupsMy SubscriptionsMy Posts
DU Home » Latest Threads » Forums & Groups » Main » Good Reads (Forum) » Assange’s Special Asylum:... » Reply #1
Introducing Discussionist: A new forum by the creators of DU

Response to struggle4progress (Original post)

Fri Aug 17, 2012, 04:45 AM

1. Holocaust denier in charge of handling Moscow cables

Extract from WikiLeaks: Inside Julian Assange's War on Secrecy discloses the antics of Israel Shamir, who pilloried the Swedish women who complained of rape
David Leigh and Luke Harding
Monday 31 January 2011 15.01 EST

Shamir claims to be a renegade Russian Jew, born in Novosibirsk, but currently adhering to the Greek Orthodox church. He is notorious for Holocaust denial and publishing a string of antisemitic articles. He caused controversy in the UK in 2005, at a parliamentary book launch hosted by Lord Ahmed, by claiming: "Jews … own, control and edit a big share of mass media." Internal WikiLeaks documents, seen by the Guardian, show Shamir was not only given cables, but he also invoiced WikiLeaks for €2,000 (£1,700), to be deposited in a Tallinn bank account, in thanks for "services rendered - journalism". What services? He says: "What I did for WikiLeaks was to read and analyse the cables from Moscow."

Shamir's byline is on two previous articles pillorying the Swedish women who complained about Assange. On 27 August, in Counterpunch, a small radical US publication, Shamir said Assange was framed by "spies" and "crazy feminists". He alleged there had been a "honeytrap". On 14 September, Shamir then attacked "castrating feminists and secret services", writing that one of the women involved, whom he deliberately named, had once discussed the Cuban opposition to Castro in a Swedish academic publication "connected with" someone with "CIA ties".

Subsequently, Shamir appeared in Moscow. According to a reporter on Russian paper Kommersant, he was offering to sell articles based on the cables for $10,000 (£6,300). He had already passed some to the state-backed publication Russian Reporter. He travelled on to Belarus, ruled by the Soviet-style dictator Alexander Lukashenko, where he met regime officials. The Russian Interfax news agency reported that Shamir was WikiLeaks' "Russian representative", and had "confirmed the existence of the Belarus dossier".

According to him, WikiLeaks had several thousand "interesting" secret documents. Shamir then wrote a piece of grovelling pro-Lukashenko propaganda in Counterpunch, claiming "the people were happy, fully employed, and satisfied with their government" ...

http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/31/wikileaks-holocaust-denier-handled-moscow-cables

Reply to this post

Back to OP Alert abuse Link to post in-thread

Always highlight: 10 newest replies | Replies posted after I mark a forum
Replies to this discussion thread
Arrow 10 replies Author Time Post
struggle4progress Aug 2012 OP
LineNew Reply Holocaust denier in charge of handling Moscow cables
struggle4progress Aug 2012 #1
struggle4progress Aug 2012 #2
struggle4progress Aug 2012 #3
struggle4progress Aug 2012 #4
struggle4progress Aug 2012 #5
struggle4progress Aug 2012 #6
struggle4progress Aug 2012 #7
navarth Aug 2012 #8
struggle4progress Aug 2012 #9
navarth Aug 2012 #10
Please login to view edit histories.